Kodning - Programmering for børnehavebørn med Osmo. 

08-02-2018

 "Everybody should learn how to program a computer, because it teaches you how to think." 
                                                                                                                                                  Steve Jobs

Som skrevet i et tidligere indlæg omkring Bee Bot er programmering et stort hit i børnehøjde. I mit daglige arbejde bruger jeg robotter til at lege med kodning / programmering med børnene, men også OSMO. 

Osmo er en serie af interaktive spil til iPad, som indeholder fysiske dele, der interagerer med spillene.  Alle børn (ja jeg har endnu ikke mødt nogen der ikke gør ihvertfald ;-) ) elsker at spille på iPad - og her får i en rigtig spændende kombination af de gode "gammeldags" fysiske spil og det digitale, som gør, at børnene er meget mere motiverede til at afprøve og deltage. Og så er spillende smæk fyldte med sjov, leg og læring.

Til at lege med kodning / programmering i børnehave bruger jeg også Osmo Coding og Osmo Coding Jam.

For at spille Osmo kan man gratis hente deres apps ned. Men man skal have købt en holder og et lille spejl, som får det hele til at arbejde sammen. Spejlet læser det der foregår på bordet foran iPaden, og via skærmen får børnene så feedback på det de laver. 

Spillene her er til de ældste børnehavebørn - og vil være mere end geniale i indskolingen også.  Førskolebørnene er vilde med dem, dog er der brug for, at jeg er i nærheden til at hjælpe indimellem. Alders anbefalingen på spillet er fra 5 år. Jeg har dog 4 - 4½årige der spiller det, og som begår sig ganske fint.

Jeg er så også af den overbevisning, at vi voksne gerne må være tilstede og deltagende i det børnene foretager sig. Det giver nærvær og dialog, hvilket er godt for alle parter. Nå ja, så synes jeg jo også at det er sjovt og spændende at lege med !!! :-) og når det kommer til stykket, ja så har det jo faktisk en rigtig stor betydning også :-) Så sæt jer gerne ned, leg med. Udfordre jer selv - børnene vil elske jer for det.                                                                                                   God fornøjelse :-)

Holder (hvid) Spejl (rød)
Holder (hvid) Spejl (rød)

Osmo Coding.
I Osmo Coding stifter børnene bekendtskab med det lille søde monster Awbie, som de skal styre gennem et eventyr. Awbie elsker jordbær, og ved at børnene skal give Awbie forskellige kommandoer kommer Awbie rundt i en farverig og spændende verden. Børnene skal via fysiske brikker give Awbie forskellige kodnings kombinationer for at få ham i mål.

Osmo Awbie
Osmo Awbie

Hvad får børnene så ud af at spille med Osmo Coding:

  • børnene introduceres til grundprincipperne i programmering
  • børnenes logiske tænkning styrkes
  • udvikler færdigheder i problemløsninger, så de bliver klar til fremtidens digitale tidsalder.
  • relationer og samarbejde styrkes, når man bruger spillet i fællesskabet.
  • øver det at tælle og derudover at genkende tallene 1-5
  • øver venstre, højre, op og ned, frem, tilbage osv. 

Coding jam

I Coding Jam kan børnene komponere deres helt egen musik ved at bestemme hver en rytme og tone. Børnene skal ved hjælp af kodebrikker lave forskellige mønstre og sekvenser, som dermed skaber (koder) musikken. Der er alt fra techno til huletrommelyde, så børnene introduceres for mange genrer af lyde - og kan skabe lige så mange variationer.

Hvad får børnene ud af at spille Coding Jam:

  • de kan skabe deres egen musik / rytmer
  • børnene udvikler sans for rytme

  • børnene introduceres til grundprincipperne i programmering
  • børnenes logiske tænkning styrkes
  • udvikler færdigheder i problemløsninger, så de bliver klar til fremtidens digitale tidsalder.
  • relationer og samarbejde styrkes, når man bruger spillet i fællesskabet.
© 2018 Kristina Overgaard. Alle rettigheder forbeholdes.
Drevet af Webnode
Lav din egen hjemmeside gratis! Dette websted blev lavet med Webnode. Opret dit eget gratis i dag! Kom i gang